Transparantie

Goed beleid betekent ook op een transparante manier aan politiek doen. Kathleen en haar team hechten daar enorm veel belang aan. Hieronder vind je daarom alle informatie over hoe wij omgaan met lobbyisten,
welke contacten we onderhouden en hoe we omgaan met de algemene onkostenvergoeding.

We praten elke dag met burgers, organisaties, vakbonden, bedrijven en belangenorganisaties over ons werk in het Europees Parlement.
Dat vinden we ook belangrijk. Die contacten helpen ons een vinger aan
de pols te houden over de impact van ons werk. Zo bouwen we aan betere wetgeving.

Maar we vinden het ook belangrijk om transparant te zijn over wie we ontmoeten en waarover we spreken. Daarom publiceren Kathleen en haar team een overzicht van elk contact dat ze hebben. Alle afspraken worden op de daarvoor bestemde pagina van het Europees Parlement gepubliceerd. Via de link kan je het transparantieregister raadplegen.

Welke contacten
hebben Kathleen
en haar team?

Algemene onkostenvergoeding

Als lid van het Europees Parlement ontvang je - naast je loon - een algemene onkostenvergoeding. Die onkostenvergoeding is géén onderdeel van de persoonlijke vergoeding van het parlementslid, maar wordt gebruikt om de goede werking van het team rond het parlementslid te verzekeren en het werk van het parlementslid te faciliteren. Hieronder vind je alle uitleg over de regels die gelden rond het gebruik van die onkostenvergoeding en de bijkomende regels waaraan Kathleen en haar team voldoen.

  • De gedragscode bestaat uit het naleven van de regels die vanuit het Europees Parlement opgelegd worden en die beschreven zijn in de ‘Bepalingen ter uitvoering van het statuut van de leden van het Europees parlement’ (besluit van het EP bureau dd 19 mei en 9 juli 2008). Meer bepaald zijn de regels vastgelegd in Titel I, Hoofdstuk 4 ‘Vergoeding van de kosten’.     

    Artikel 62 (1) legt vast dat vergoedingen uitsluitend bestemd zijn voor de bekostiging van activiteiten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van de leden en niet mogen gebruikt worden voor persoonlijke uitgaven of voor subsidies of giften van politieke aard.     

    Artikel 28 legt vast welke uitgaven met de Algemene Onkostenvergoeding kunnen gebeuren. Een afzonderlijke beslissing van het EP bureau (13 december 2010) heeft dit artikel nog verder verfijnd.   

  • De mogelijke uitgaven zijn:  

    • kosten voor het houden en onderhouden van een kantoor zoals huur, nutskosten (verwarming, elektriciteit, verzekering, water, schoonmaak) en herstellingen;

    • werkingskosten zoals post, telefoon, internet, web hosting;

    • kantoorbenodigdheden;

    • documentatie zoals boeken, kranten, tijdschriften;

    • kosten mbt het maken en verspreiden van communicatiematerialen zoals folders, rapporten,
      naamkaartjes, ...;

    • koffie, thee, water, versnaperingen voor personeel;

    • kosten van kantooruitrusting zoals meubilair, telefoons, GSMs;

    • IT benodigdheden en software;

    • representatiewerkzaamheden zoals hotel en restaurantkosten;

    • kosten met betrekking tot het organiseren van events, publieke vergaderingen, conferenties (huur van locatie, transport, audiovisuele benodigdheden, catering, documentatie);administratiekosten zoals boekhoudingskosten.

  • Om de transparantie te vergroten, legt onze fractie zichzelf nog een aantal bijkomende regels op met betrekking tot de Algemene Onkostenvergoeding.   

    Het gaat om volgende afspraken:     

    • de Algemene Onkostenvergoeding wordt gestort op een afzonderlijke rekening;van alle uitgaven die met de Algemene Onkostenvergoeding gebeuren, worden de bewijsstukken bijgehouden;

    • over deze bewijsstukken wordt een boekhouding gevoerd door een externe boekhouder;

    • per kwartaal wordt een overzicht van de uitgaven die met de Algemene Onkostenvergoeding gebeurden (per categorie), gepubliceerd op de website van de leden van de sp.a fractie;

    • het niet-bestede bedrag van de Algemene Onkostenvergoeding wordt op het einde van elk jaar teruggestort aan het Europees Parlement.

Financiële
verslagen

Omdat transparantie centraal staat in ons beleid, publiceren we een overzicht van de uitgaven van de algemene onkostenvergoeding (per kwartaal en per categorie). De publicatie is niet verplicht, maar voor ons belangrijk om zo transparant mogelijk te zijn over de werking van ons team. Je kan de financiële verslagen hieronder raadplegen.

Bekijk hier het archief van de financiële verslagen van
2017 tot en met 2023.

2024