Nieuwe Europese regels moeten aantal verkeersdoden in de Europese Unie drastisch doen dalen

De Europese Commissie heeft vandaag een nieuw pakket aan maatregelen voorgesteld om de verkeersveiligheid in Europa te verbeteren. Zo wil men de rijbewijsregels moderniseren en werken aan een digitaal rijbewijs dat in de hele Europese Unie geldig is. Ook moeten de lidstaten beter samenwerken om verkeersregels beter te handhaven “Als een lidstaat na een zware overtreding iemands rijbewijs intrekt, zal die in de toekomst in de hele Europese Unie een rijverbod opgelegd krijgen,” zegt Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt. “Deze voorstellen zijn een goede stap in de richting van meer verkeersveiligheid en minder verkeersdoden in de hele Unie.”

In 2022 vielen er meer dan 20.000 doden in het Europese verkeer. Het merendeel daarvan waren zwakke weggebruikers, namelijk fietsers en voetgangers. Een stijging van 3 procent ten opzichte van 2021, al blijft dat niveau nog steeds onder het aantal verkeersdoden voor de COVID-pandemie. “Het toont wel dat we nog een lange weg af te leggen hebben als we onze doelstelling van nul verkeersdoden tegen 2050 willen halen,” zegt Van Brempt. “Het is goed dat de Europese Commissie vandaag met nieuwe voorstellen komt om de verkeersveiligheid voor alle personen in het verkeer te verbeteren.”

Een van de voorstellen is een aanpassing van de huidige rijbewijsregels. Jonge en nieuwe chauffeurs krijgen een proeftijd van twee jaar nadat ze slagen voor hun rijbewijs. “Voor hen komt er ook een nultolerantie voor rijden onder invloed,” zegt Van Brempt. “Een stap in de goede richting. Al blijven we ervan overtuigd dat rijden onder invloed niet meer van deze tijd is. Er zou werk moeten gemaakt worden van een algemene nultolerantie voor alcohol en drugs in het verkeer.” Jongeren zullen in de toekomst ook al vanaf hun 17 hun rijbewijs kunnen halen en de toelating krijgen om onder begeleiding te rijden met de wagen. De rijopleiding wordt aangepast om chauffeurs beter voor te bereiden op de aanwezigheid van kwetsbare weggebruikers.

De huidige Europese regels rond grensoverschrijdende handhaving hebben ervoor gezorgd dat verkeersovertreders uit andere landen niet anoniem meer blijven. Maar toch bleef 40% van de verkeersovertredingen door inwoners uit andere landen in 2019 onbestraft. “De Commissie wil de huidige regels aanpassen en de samenwerking tussen de Europese lidstaten verbeteren om de straffeloosheid van verkeersovertredingen tegen te gaan en de lidstaten beter in staat te stellen overtreders uit andere lidstaten te bestraffen,” zegt Van Brempt.

Voor de allerzwaarste overtredingen komt er een Europees systeem om in de hele Europese Unie het rijbewijs in te trekken. “Wanneer een lidstaat vandaag het rijbewijs van een chauffeur intrekt na een zware overtreding, geldt die straf enkel op het grondgebied van de lidstaat waarin de overtreding plaatsvond. In de toekomst zal wie zijn rijbewijs ingetrokken ziet, ook in de rest van de Europese Unie automatisch een rijverbod worden opgelegd,” zegt Van Brempt.

De voorstellen van de Europese Commissie gaan nu naar de Europese lidstaten en het Europees Parlement voor verdere bespreking.

Vorige
Vorige

Europa wil meer laadpalen en transparante prijzen voor elektrische wagens

Volgende
Volgende

Europees Parlement stemt resolutie over dierenwelzijn: “Ook dieren verdienen waardige transportomstandigheden”