Europees Parlement wil passagiersrechten beschermen
Reizigers die meer dan drie uur moeten wachten op een vlucht hebben vandaag recht op een financiële compensatie. “En dat moet zo blijven”, zegt Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt. De Europese lidstaten willen die compensatie pas toekennen vanaf vier uur vertraging. “We gaan niet zomaar toestaan dat de rechten van Europese consumenten worden afgezwakt.”
Luchtvaartpassagiers in Europa genieten een sterke bescherming. Ook wanneer hun vlucht - behalve in gevallen van overmacht - vertraagd wordt. “Wie vandaag meer dan drie uur moet wachten, heeft recht op een financiële compensatie tot 600 euro”, zegt Van Brempt. “Elk jaar zijn er zo’n 20 miljoen reizigers in de Europese Unie die daar gebruik van maken.”
Maar die bescherming staat al geruime tijd onder druk. In 2013 lanceerde toenmalig Transportcommissaris Sim Kallas een voorstel om de compensatie flink te beperken. Reizigers zouden pas vanaf vijf uur vertraging bij korte vluchten én pas vanaf negen uur vertraging bij lange vluchten recht krijgen op een financiële tegemoetkoming. "De toenmalige Commissaris redeneerde dat passagiers vooral op hun bestemming willen geraken”, zegt Van Brempt. “Maar dat doet niets af aan het feit dat reizigers alsnog recht hebben op een vergoeding bij lange vertragingen.”
12 jaar vertraging
Maar de herziening van de richtlijn werd nooit ingevoerd. “Het Europees Parlement bepaalde al vrij snel dat het tegen een afzwakking was en wilde zelfs de passagiersrechten verder aanscherpen met een automatische uitkering, zodat passagiers in de toekomst die compensatie niet eerst zouden moeten aanvragen bij de luchtvaartmaatschappij”, zegt Van Brempt. De Europese lidstaten slaagden er twaalf jaar lang niet in om een standpunt te bepalen.
Tot afgelopen juni, toen het Pools voorzitterschap het dossier opnieuw op tafel legde en er alsnog een standpunt van de lidstaten uit de bus kwam. Ook zij steunden plotseling een afzwakking van de passagiersrechten. Pas vanaf vier uur zouden reizigers nu recht hebben op een financiële tegemoetkoming. “En ook de bedragen van de financiële compensatie zouden lager komen te liggen.”
In praktijk zou dat betekenen dat 60% van de reizigers hun recht op compensatie zou verliezen. “Een gigantische overwinning voor de lobbyisten van de luchtvaartmaatschappijen, maar een grote nederlaag voor Europese consumenten”, zegt Van Brempt. “Bovendien zouden de hogere drempels er ook toe kunnen leiden dat luchtvaartmaatschappijen minder pogingen ondernemen om passagiers alsnog tijdig op hun bestemming te krijgen. Dat is dus twee keer een slag in het gezicht van onze reizigers.”
Strijd nog niet gestreden
Maar zover is het dus nog niet. Want vandaag besliste de Commissie Transport van het Europees Parlement om de passagiersrechten te proberen beschermen. “Wij zijn tegen de voorstellen van de Commissie en de Raad”, legt Van Brempt uit. “Er is géén enkele reden om de rechten van passagiers vandaag af te zwakken. Integendeel, tijdens de pandemie hebben we gezien dat nog steeds heel veel luchtvaartmaatschappijen er alles aan doen om die tegemoetkomingen niet te moeten betalen. Daarom willen we absoluut gaan voor een automatische toekenning.” Daarnaast willen de parlementsleden dat de huidige grens van drie uur behouden blijft.
Nu starten de onderhandelingen tussen het Parlement en de lidstaten over het finale compromis. “Het worden stevige onderhandelingen, maar we zijn er klaar voor”, zegt Van Brempt. “En in het parlement is een brede meerderheid om de rechten van passagiers te beschermen. Daar wijken we niet van af.”