Europees Parlement wil strengere aanpak van sociale media: “Kinderen online beter beschermen”

Het Europees Parlement wil kinderen online beter beschermen. Ze pleit voor een strengere aanpak van online platformen en nieuwe regels voor sociale media. “Kinderen en jongeren lopen vandaag enorme risico’s online”, zegt Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt. “Het fysiek en mentaal welzijn van onze kinderen is te belangrijk om ze zomaar over te laten aan miljardairs als Zuckerberg.”

De digitale wereld is voor onze kinderen een dagdagelijkse realiteit geworden. Maar steeds vaker lopen ze daar risico’s die geen enkele generatie voor hen ooit heeft gekend. “Kinderen brengen uren per dag door online, vaak zonder dat hun ouders weten wat ze precies te zien krijgen,” zegt Van Brempt. “Verslavende feeds, schadelijke content en algoritmes die inspelen op hun kwetsbaarheid hebben een verwoestende impact op hun mentaal welzijn. Europa moet hier eindelijk duidelijke grenzen trekken.”

Volgens Van Brempt moet er ingegrepen worden tegen de macht van Big Tech-bedrijven en sociale media-platformen. “Vroeger gingen we zélf op zoek naar informatie online. Vandaag bepaalt een algoritme wat je ziet, hoe lang je blijft scrollen en welke emoties je worden ingelepeld. Die macht ligt volledig bij een handvol techgiganten. Dat moeten we doorbreken,” zegt ze. Daarom wil het Europees Parlement paal en perk stellen aan de meest schadelijke verslavingsmechanismen, zoals engagement-based algoritmes, en strengere regels opleggen voor het ontwerp van platformen. “Jonge gebruikers moeten worden beschermd, niet misleid.”

Gokken

Het parlement wil komaf maken met ‘dark patterns’ — slimme trucjes in het ontwerp van online platformen die jou iets laten doen wat je eigenlijk niet wilde doen. “Voor kinderen is dat nog gevaarlijker. Willekeurige beloningsmechanismen in games duwen hen richting gokgedrag zonder dat ze het doorhebben,” zegt Van Brempt. “We willen die praktijken verbieden én ervoor zorgen dat kinderen niet langer worden blootgesteld aan agressieve verkooptactieken of sluikse beïnvloeding. Dat betekent ook: strenge regels voor advertenties en influencer-marketing die zich op minderjarigen richten.”

Minimumleeftijd

Omdat de impact op jongeren zo groot is, wil het Parlement ook op Europees niveau afspraken maken over een minimumleeftijd voor sociale media. “Dat is grote stap,” zegt ze. “Maar omdat steeds duidelijk wordt hoe groot de impact eigenlijk is, denk ik dat we daar een breder en open debat over nodig hebben. Er moet worden ingegrepen.” Het parlement stelt voor om in heel Europa een leeftijdsgrens van 16 jaar in te voeren voor sociale media, video-sharingplatformen en risicovolle AI-companions, tenzij ouders of voogden uitdrukkelijk toestemming geven.

Een ruime meerderheid in het Europees Parlement schaarde zich achter het rapport. Voor Van Brempt is dat een belangrijk signaal. “Iedereen ziet dat we zo niet verder kunnen. De CEO’s van TikTok en Meta liggen niet wakker van het mentaal welzijn van onze kinderen. Ze handelen enkel uit winstbejag,” zegt ze. “De belangen van onze kinderen moeten altijd vooropstaan. Ook online.”

Vorige
Vorige

Europa moet hulp bieden aan slachtoffers in Soedan

Volgende
Volgende

Na Pano-reportage: "Ook Europees extra maatregelen nodig in de strijd tegen sociale dumping en uitbuiting"