Europees Parlement wil consumenten beter informeren over levensduur en duurzaamheid van producten

Het Europees Parlement wil de praktijk van ‘vroegtijdige veroudering’ van producten stoppen. Tijdens een stemming heeft het Parlement haar positie bepaald over een pakket aan maatregelen die de positie van consumenten moet versterken in de duurzame transitie. Producenten moeten de reparatie van hun producten makkelijker maken. Er komen ook strengere regels rond reclame voor producten. “We willen er voor zorgen dat consumenten écht duidelijke informatie krijgen over hoe duurzaam het product is dat ze kopen en zelf alle tools in handen krijgen om een geïnformeerde keuze te maken bij hun aankopen,” zegt Europees Parlementslid Kathleen Van Brempt. 

Iedereen kent het fenomeen: je koopt een product en na enkele jaren moet je het weggooien omdat het verouderd is en niet hersteld kan worden. Het Europees Parlement wil dat soort ‘vroegtijdige en geplande veroudering’ van producten aanpakken. “Producenten moeten hun productieketen veel duurzamer maken en er voor zorgen dat producten langer meegaan,” zegt Van Brempt. “Bovendien verbieden we producenten om bewust hun producten zo te ontwerpen dat ze slechts een beperkte levensduur hebben of kenmerken toe te voegen die de levensduur verkorten.”

Consumenten moeten meer informatie krijgen over de levensduur van een product en de garanties op herstellingen en vervanging. “Daarom willen we werk maken van een nieuw garantielabel waarop de duur van de wettelijk verplichte garantieperiode en eventuele aanvullende vrijwillige garantieverlengingen worden vermeld,” zegt Van Brempt. “Ook te optimistische of misleidende informatie over de levensduur van een product wordt verboden.”

Ook greenwashing in reclame wordt verder aangepakt. In de toekomst zullen producenten geen vage en algemene milieuclaims meer mogen gebruiken om hun producten aan te prijzen. Wanneer bedrijven een product willen aanprijzen als ‘milieuvriendelijk’, ‘eco’ of ‘klimaatneutraal’ zullen ze die bewering ook moeten onderbouwen. “Dergelijke producten moeten ook voorzien worden van een gedetailleerd en realistisch plan met budgettaire en technologische verbintenissen over de prestaties en levensduur van het product.”

Consumenten spelen een rol in de verduurzaming van onze economie, maar ze moeten toegang hebben tot producten die langer dan een paar jaar meegaan en makkelijk en goedkoop hersteld kunnen worden. “Dat mag niet enkel weggelegd zijn voor wie zich duurdere en beter ontworpen producten kan veroorloven,” zegt Van Brempt. “Daarom willen dat bedrijven hun producten duurzamer en beter ontwerpen, zodat ze langer meegaan en reparaties makkelijker worden. Samen met andere wetgeving, zoals ecodesign en het Europees recht op reparatie versterken we zo consumenten in de omslag naar een duurzame economie en maken we een einde aan de onhoudbare wegwerpeconomie.”

Vorige
Vorige

Europees Parlement zet licht op groen voor nieuwe regels rond batterijen: properder, duurzamer en meer recyclage

Volgende
Volgende

Wat Demir niet vertelt over het Vlaamse en Europese klimaatbeleid