Nieuwe regels om uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen terug te dringen

Het Europees Parlement heeft vandaag haar positie rond de nieuwe uitstootnormen voor zware bedrijfsvoertuigen goedgekeurd. De CO2-uitstoot van dergelijke voertuigen moet tegen 2040 met 90% dalen. “De transportsector staat voor een enorme uitdaging om de broeikasgasuitstoot aan te pakken,” zegt Van Brempt. “Deze nieuwe regels zijn essentieel voor het Europese klimaatbeleid.”

De impact van de Europese transportsector op ons klimaat is enorm. De uitstoot van broeikasgassen in het transport is de afgelopen decennia alleen maar toegenomen. Vandaag is die sector verantwoordelijk voor één vijfde van de totale broeikasgasuitstoot in de hele Europese Unie. Meer dan een kwart van die uitstoot is afkomstige van zware bedrijfsvoertuigen. “Daarmee ligt de uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen zelfs een pak hoger dan de uitstoot van de luchtvaartsector of de maritieme sector. Naast nieuwe emissienormen die de impact van transport op onze luchtkwaliteit en gezondheid moeten aanpakken, zijn ook nieuwe normen voor het terugdringen van de CO2-uitstoot broodnodig,” zegt Van Brempt.

Tegen 2030 moet de CO2-uitstoot van zware bedrijfsvoertuigen, denk daarbij aan grote bestelwagens, trucks, maar ook aan schoolbussen of vuilniswagens, met minimaal 45% omlaag. Tegen 2040 gaat het om een verlaging van 90%. “Dat ligt in lijn met het voorstel van de Europese Commissie,” zegt Van Brempt. “De milieucommissie wou de ambitie voor de tussentijdse doelstelling voor 2035 verhogen van 65% naar 70%. Ook de sector ondersteunt die ambitie, maar een conservatieve meerderheid van het parlement zwichtte onder de druk van de fossiele lobby.

Er komt speciale aandacht voor de uitstoot van het openbaar vervoer in steden. Vanaf 2030 zullen alleen nog maar zero-emissie-stadsbussen mogen worden verkocht. “Een belangrijke doelstelling die de luchtkwaliteit in steden enorm ten goede kan komen,” zegt Van Brempt. De definitie van zero-emissie voertuigen wordt aanpast om de nodige flexibiliteit te bieden voor voertuigen die kunnen rijden op waterstof.

Van Brempt is tevreden met de uitkomst van de onderhandelingen. “Het Europees Parlement geeft hiermee een duidelijk signaal dat de decarbonisatie voor zware bedrijfsvoertuigen de enige weg vooruit is. Voor investeerders en aanbieders van laadinfrastructuur biedt dit nieuwe kader dan weer zekerheid voor hun investeringen,” zegt Van Brempt. “Verschillende Europese producenten van zware bedrijfsvoertuigen hebben ook al aangegeven tegen 2040 écht te willen gaan voor 100% zero-emissie-voertuigen. Zij krijgen nu een belangrijk duwtje in de rug.” Nu het Parlement haar positie bepaald heeft, kunnen de onderhandelingen tussen Raad en Parlement van start gaan.   

Vorige
Vorige

Wie is baas in de haven? Europees Parlement pleit voor Europese havenstrategie om haveninfrastuctuur te beschermen tegen buitenlandse inmenging

Volgende
Volgende

Autolobby boekt overwinning op kap van mensen en luchtkwaliteit